Keďže existujú rôzne typy cukrovky, neexistuje žiadna univerzálna „diabetická diéta“ pre každého. Vo všeobecnosti však platí, že zdravé stravovanie, ktoré je bohaté na živiny a má nízky obsah tuku a kalórií, môže pomôcť skvalitniť život, či už s cukrovkou, alebo bez.

Či už máte diabetes 1. alebo 2. typu, zdravé stravovanie vám ponúkne mnoho výhod. Nasledujúce tipy na zdravý jedálniček pri cukrovke vám môžu pomôcť spravovať hladinu glukózy v krvi, znížiť krvný tlak aj cholesterol a zlepšiť liečbu cukrovky.

Pri cukrovke treba dbať na zdravú váhu a udržiavať si ju. K tomu vám zaručene pomôže nielen aktívny pohyb, ale aj zdravé potraviny.

Stravovanie pri cukrovke je vo všeobecnosti založené na konzumácii menších porciách jedla denne. Jedálniček vám môže zostaviť dietológ, ale aj vy sami.

5 tipov k zdravému stravovaniu

1. Zvoľte zdravšie sacharidy

Sacharidy ovplyvňujú hladinu glukózy v krvi, takže je dôležité vedieť, ktoré potraviny obsahujú sacharidy.

Zdravé zdroje sacharidov:

  • celozrnné produkty
  • ovocie a zelenina
  • strukoviny ako cícer, fazuľa a šošovica

Zároveň je tiež dôležité obmedziť potraviny s nízkym obsahom vlákniny, ako je biely chlieb alebo biela ryža a vysoko spracované obilniny.

2. Jedzte menej soli

Jesť veľa soli môže zvýšiť riziko vysokého krvného tlaku, čo zase zvyšuje riziko srdcových chorôb a mŕtvice. Skúste sa obmedziť na maximálne jednu čajovú lyžičku soli denne. Pri kúpe potravín nezabudnite čítať etikety, veľa polotovarov soľ obsahuje. Namiesto soli však môžete využiť vašu kreativitu a vymeniť soľ za rôzne druhy byliniek a korenín.

Jedzte menej červeného a spracovaného mäsa. Skúste vymeniť červené a spracované mäso radšej za strukoviny, vajcia, ryby alebo hydinu. Ryby sú bohaté na omega-3 mastné kyseliny, ktoré pomáhajú chrániť vaše srdce.

3. Jedzte viac ovocia a zeleniny

Jedzte viac ovocia a zeleniny

 

Konzumácia ovocia a zeleniny je “alfou a omegou” zdravého stravovania. Obsahujú veľa vitamínov, minerálov a vlákninu.

Tip: Cukru v ovocí sa nemusíte obávať. Ovocie síce obsahuje cukor, ale je to prírodný cukor, ktorý je zdravší ako rafinovaný cukor, ktorý sa nachádza v potravinách ako čokoláda, sušienky a koláče.

Obmedzte aj ovocné šťavy a radšej sa rozhodnite pre celé ovocie. Môže to byť čerstvé, mrazené, sušené alebo aj konzervované (v šťave, nie v sirupe).

Vedeli ste, že…

… aj ženy v tehotenstve by si mali dávať pozor na vysoký krvný tlak? Ten totiž môže mať za príčinu vznik tehotenskej cukrovky.

4. Pozor na tuky

Tuk v strave je dôležitý, pretože nám dodáva energiu. Ale rôzne druhy tuku ovplyvňujú zdravie rôznymi spôsobmi. Zdravšie tuky najdete v potravinách ako sú nesolené orechy, semená, avokádo, ryby, olivový olej, repkový olej a slnečnicový olej.

Nasýtené tuky môžu naopak zvýšiť množstvo cholesterolu, čím sa zvyšuje riziko srdcových problémov. Nachádzajú sa najmä v živočíšnych produktoch a pripravených potravinách, ako sú:

  • červené a spracované mäso
  • maslo
  • bravčová masť
  • sušienky, koláče, sladkosti a pečivo

5. Zdravé občerstvenie

Ako občerstvenie si namiesto chrumiek, lupienkov, sušienok a čokolád vyberte jogurt, nesolené oriešky, semienka, ovocie alebo zeleninu.

Osvojenie si zdravé stravovania je najlepší spôsob, ako si udržať zdravú hladinu glukózy v krvi a predchádzať komplikáciám diabetu. Ak si neviete s jedálničkom poradiť, vyhľadajte vášho lekára alebo dietológa, aby ste vytvorili stravovací plán, ktorý vám bude vyhovovať.

 

Dominika Blchová, SEO služby a copywriting

Facebook Comments

You may also like

Zaujímavosti o internete

Internet a teda aj internetové stránky sú dnes zdrojom