Chyby za volantom sa najčastejšie spájajú s mladými a neskúsenými vodičmi. Aj keď je pravda, že začínajúci vodič potrebuje čas na získanie skúseností, častokrát sú to práve dlhoroční vodiči, ktorí sa dopúšťajú chýb, ktoré sú v tom lepšom prípade pre ostatných otravné, no môžu znamenať aj reálne riziko ohrozenia zdravia na cestách. Najčastejšou príčinou býva nedostatočná sústredenosť za volantom a chýbajúca ohľaduplnosť.

Nedostatočná predvídavosť

Skúsení vodiči vedia, že na ceste má nie vždy prednosť ten, kto má na to právo podľa dopravnej značky. Aj pri jazde po hlavnej ceste je dobré sledovať autá z vedľajšej cesty. Môže sa stať, že si vodič značku nevšimne, myslí si, že ešte stihne prejsť a niektorí značky úplne ignorujú. Menší ústupok je lepší, ako nabúrané auto.

Jazda v mŕtvom uhle iného vodiča

Mŕtvy uhol osobných áut začína približne od B stĺpika. Nákladné autá a kamióny majú viac mŕtvych uhlov. Novšie autá ako Opel Crossland majú asistenta, ktorý sleduje autá v mŕtvom uhle, ale nie je to samozrejmosťou pre všetky autá na ceste. Vyvarujte sa nebezpečnej jazde vedľa áut a kamiónov, ktoré napríklad pri predbiehaní nepočítajú s vašou prítomnosťou a nepríjemná dopravná situácia je na svete.

Jazda podľa auta pred vami s Opel Astra. Sústrediť sa len na auto pred vami sa nevypláca z viacerých dôvodov. Okolo vás, za vami a pred vami sú autá, ktorých pohyb nesledujete a môžu vás prekvapiť napríklad pri radení sa z jedného pruhu do druhého. Takisto vodič pred vami idúceho auta môže zareagovať nesprávne či neskoro, a vy sa môžete ľahko dostať do kolíznej situácie. Sledovať premávku treba čo najviac dopredu a striedavo kontrolovať spätné zrkadlá.

Jazda v nesprávnom pruhu

Veľmi jasne stanovené pravidlo cestnej premávky o využívaní ľavého pruhu výhradne na predbiehanie je niektorým vodičom stále nejasné. Kľudne pokračujú vo svojej jazde napriek vašim náznakom, že ste zrejme rýchlejší. Tým vznikajú nepríjemné situácie, kedy zotrvaním v ľavom pruhu brzdíte (nechtiac) premávku a znižujete priepustnosť diaľnice, alebo vodiča obehnete sprava, čím riskujete pokutu.

Zipsovanie

Výsledkom porušovania tohto pravidla sú mestské dopravné zápchy, na konci ktorých sa pýtate, prečo ste vlastne 15 minút stáli. Správne by auto, ktorého dopravný pruh sa onedlho začne zlievať do druhého, malo dôjsť až na koniec končiaceho sa pruhu, vyhodiť smerovku a plynule sa zaradiť do vytvorenej medzery. Takýmto spôsobom sa vytvorí zips, ktorý zabezpečí síce pomalú, ale plynulú premávku bez vytvárania dopravných zápch. Častou realitou je, že autá z končiaceho pruhu sa chcú zaradiť do pokračujúceho pruhu o niekoľko metrov skôr, čím na chvíľu zastavia premávku v oboch pruhoch. V dopravných špičkách sa práve takto začínajú tvoriť zápchy. Predpokladom správneho zipsovania je samozrejme aj ohľaduplnosť vodičov idúcich v pruhu, do ktorého sa autá z končiaceho pruhu radia.

 

Facebook Comments

You may also like

Ako zorganizovať vskutku lacnú dovolenku

Zabudnite na predražené chorvátske penzióny a priváty. Zabudnite na