Značky sú už neodmysliteľnou súčasťou nášho života. Väčšinu z nich už dokážeme bezpečne rozoznať, ale niektoré nám prenikli do hláv natoľko, že už ani nevnímame, že daný produkt, ktorý používame nazývame jeho menom – značkou.

Well-Known World Brand Logotypes

Napríklad Solvina, ktorý chlap by ju nepoznal. Priznajte si, akúkoľvek čistiacu zmes, tuhého skupenstva nazývate práve Solvinou. Pritom ide o konkrétnu značku, mimochodom pomenovanú po latinskom slove Solvére, ktoré znamená uvoľňovať.

Dámy zasa určite poznajú Alobal, to tiež nie je každá hliníková fólia, ale konkrétna značka. Tá má pôvod názvu oveľa jednoduchší (AL ako hliník a OBAL ako obal.

A takýchto názvov, ktoré zľudoveli sú stovky (botasky, dobošky, hašlerky). Sú však za tým dlhé roky práce marketérov a hlavne dobrá kvalita výrobkov. Aj dnes sa niekedy stane, že nejaká značka zľudovie, ale už menej ako v minulosti.

História názvov konkrétnych značiek je častokrát veľmi zaujímavá a mnohokrát za súčasnými názvami obľúbených spoločností, alebo aj produktov, stoja neuveriteľné príbehy. Pozrime sa na pár z nich.

ADIDAS/PUMA

Za všetkým sú bratia Dasslerovci, Adi a Rudi. Tí si spolu založili podnk na výrobu, čoho iného, topánok. Po vojne sa však obaja bratia rozhádali a milý Adi sa z firmy pobral preč. Založil si však vlastnú firmu a dal jej meno spojením úvodných slabík svojich mien ADI DASsler. Jeho brat Rudi nezaháľal, tiež si založil spoločnosť a dal jej meno RUDA. Ešte ten rok ho však zmenil na PUMA a tak je tomu dodnes. Spoločnosti majú stále sídlo v tom istom meste a konkurujú si navzájom. Ak vás tento príbeh zaujíma, popozerajte sa niekde po filme Adidas vs. Puma.

APPLE

Tento príbeh asi poznáte, ale pre zhrnutie. Steve Jobs miloval ovocie, špeciálne jablká a pre svoju firmu nechcel žiaden technický názov. Chcel niečo zábavné a jednoduché, čo má rád každý. Dal však ľuďom vo firme šancu vymyslieť lepší názov. Keďže sa im to nepodarilo, aj tento článok je dnes písaný na stroji s jabĺčkom na monitore. Mimochodom Mac je tiež skratka z MacIntosh, čo je ako inak, názov odrody jabĺk.

KOFOLA

Tento názov je samozrejme odvodený od toho čo samotný nápoj obsahuje. Zaujímavý je však jeho vznik. Kofola vznikla priamo na príkaz Československého štátu. Ten jednoducho prikázal Výskumnému ústavu liečivých rastlín v Prahe, aby vymysleli nápoj s kolovou príchuťou. No a súdruhovia nezaháľali. Skúmali a skúmali, až vyskúmali sirup KOFO, pridali sýtenú vodu, následne k názvu pripojili slovo coLA a dnešný hit bol na svete.

SAMSUNG

Juhokórejský gigant má názov, ktorý vôbec nesúvisí s jeho podnikaním. Ono by to bolo dosť ťažké keďže Samsung podniká na trhoch od mobilných telefónov až po lodiarsky priemysel. Slovo Samsung, v Kórejskom jazyku, označuje tri hviezdy. Trojka má mať symboliku niečoho veľkého a hviezda zasa evokuje večnosť. Takže odteraz už viete čoznamená nápis na vašom na telefóne.

IKEA

Každý tam nakupuje a každý ju má rád, čo ale znamená tento záhadný názov? Za všetkým treba hľadať majiteľa spoločnosti Ingemara Kamprada. Ten vyrastal na usadlosti s názvom Emtaryd a narodil sa v meste zvanom Agunnaryd. A keď si teraz ešte raz pozriete všetky začiatočné písmená vyššie spomenutých názvov, všetko vám docvakne. A keď si nabudúce domov poveziete napríklad kreslo a nebude sa vám dariť poskladať ho, budete vedieť kam milého Ingemara máte poslať.

STARBUCKS

Kaviareň, ktorá globalizuje svet. Poznáte ju? A viete prečo sa volá tak ako sa volá? Ak ste niekto čítali Bielu veľrybu od Hermana Melvila tak možno tušíte. Prvým dôstojníkom na veľrybárskej lodi Peqoud je istý Frank Starbucks. No a keďže sa loď na konci potopí (hups spoiler), majitelia sa rozhodli, že miesto do Peqoud budete radšej chodiť na kávu do Starbucks. A my si myslíme, že je to rozumá voľba.

Sami vidíte, že dobrý názov môže vzniknúť prakticky z čohokoľvek, tak ak sa raz dáte na podnikanie, nenechávajte sa zviazať konvenciami, veď do názvu si môžete dať pokojne priezvisko najbližšieho námorníka.

Facebook Comments

You may also like

Prečo sú personalizované šperky ideálnym darčekom

Šperky majú vždy špeciálne miesto v srdci väčšiny